Management of lessons learned in educational projects that incorporate information technologies
Gestión de las lecciones aprendidas en proyectos educativos que incorporan las tecnologías de la información
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Objective. To describe the current state of knowledge management in educational projects that incorporate new technologies. Methodology. Various ICT-based educational projects were analyzed using the LATI methodology to deepen knowledge and experiences gained as a valid input for knowledge management. Results. A model is proposed that describes the processes of management and characterization of lessons learned based on criteria that encourage their reuse and contribute to the continuous improvement of educational processes. Conclusions. Knowledge management implies processes and knowledge assets that should be articulated to promote the reuse of good practices in various contexts. Projects to develop educational processes that create instances of new information technologies require effective knowledge management; and lessons learned
are the main asset in achieving this purpose
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Andrade, J. et al. (2013). An architectural model for software testing lesson learned systems. Information and Software Technology, 55(1), 18-34.
https://doi.org/10.1016/j.infsof.2012.03.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.infsof.2012.03.003
Barbón, O.G. y Fernández, J. (2020). Rol de la gestión educativa estratégica en la gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la educación superior. Educación Médica, 19(1), 51-55. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001
Boneu, J. (2007). Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 4(1), 36-46. Cabral, B. (2008). Elementos necesarios para una modalidad de educación a distancia en bibliotecología. Investigación Bibliotecológica, 22(46), 59-89.
Ethel, L. y Maris, S. (2016). Aprendizaje de ciencias naturales mediado con TIC: estudio de caso de una experiencia innovadora. En Virtual Educa, Mar del Plata, Argentina.
Fantini, A. (2010). Los estilos de aprendizaje en un ambiente mediado por TICs. Herramienta para un mejor rendimiento académico. En III Congreso de Tecnología en Educación yEducación en Tecnología, Universidad de Santander, Bucaramanga, Colombia.
Freire, M.E., Gómez, M. y García, N. (2016). Criterios para el diagnóstico de la práctica educativa a distancia en modalidad B-Learning. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, 17, 67-74.
Kolb, D. (1984). Ciclo de aprendizaje experiencial. Bogotá, Colombia: AFS Programas Interculturales.
Moreira, M.A. (2001). ¿Qué aporta Internet al cambio pedagógico en la educación superior? Recuperado de https://eduteka.icesi.edu. co/gp/upload/Internet%20y%20el%20 cambio%20pedagogico.pdf.
Moreno, G.A., Ramírez, E.J. and Jiménez, J.A. (2017). Ubiquitous learning model based on platforms of multi-screen TV (uLMTV). DYNA, 84(203), 160-169.
https://doi.org/10.15446/dyna.v84n203.64160 DOI: https://doi.org/10.15446/dyna.v84n203.64160
Pineda, J.A. (2016). Diseño de proyectos educativos mediados por TIC: un marco de referencia. Opción, 32(10), 479-499.
REDTTU. (2018). Lineamientos del Ministerio de Educación para los programas ofrecidos en las modalidades virtual y combinada. Recuperado de https://www.redttu.edu. co/es/lineamientos-del-ministerio-deeducacion-para-los-programas-ofrecidos-enlas-modalidades-virtual-y-combinada/.
Reyes, A.X., Jiménez, J.A. y Soto, D.E. (2013). El t-learning y la creación de sus contenidos. 11th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology, Cancún, México.
Rodríguez, P. (2015). Método automatizado para la evaluación de la usabilidad en sistemas e-learning usando monitoreo de actividad cerebral (tesis de posgrado). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.
Romero, L. y Gutiérrez, M.D. (2020). Objeto de aprendizaje basado en competencias: aplicación de una metodología para su desarrollo y uso en carreras STEM. En 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Chaves, Portugal. https://doi.org/10.1109/ARGENCON49523.2020.9505399 DOI: https://doi.org/10.1109/ARGENCON49523.2020.9505399
Soto, D.E. (2018). Modelo de gestión de conocimiento aplicado a las pruebas de software (tesis de posgrado). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia
Soto, D.E., Reyes, A.X. y Jiménez, J.A. (2017). Aplicación de la gestión de conocimiento al proceso de pruebas de software. Ingenierías USBMed, 8(2), 6-13.
https://doi.org/10.21500/20275846.2836 DOI: https://doi.org/10.21500/20275846.2836
Vela, P., Ahumada de la Rosa, V. y Guerrero, J. (2015).Conceptos estructurantes de la educación a distancia. Revista de investigaciones UNAD, 14(1), 115-149
https://doi.org/10.22490/25391887.1349 DOI: https://doi.org/10.22490/25391887.1349