Nuevas formas de aprendizaje mediante recursos educativos a distancia
Nuevas formas de aprendizaje mediante recursos educativos a distancia
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The change and incorporation of technologies in all areas (social, political, scientific, technological and professional, among others) have been a constant in recent times; hence the interest in analyzing how new technologies facilitate communication and interaction between groups while dissipating barriers between teachers and students. The aim of this study is to assess whether the use of new technologies impacts the purpose of learning by facilitating teacher-student and student-student rapprochement. As an example, an English language teaching course was given in two school years to graduate students who took it in five geographically distant locations. The course was offered face-to-face and in distance modality as a complementary activity. Only mandatory activities corresponding to the course were considered for the analysis. The results showed that the teaching of this language in the distance modality is not an impediment to its learning; it was observed that it is other types of factors which influence the English teaching-learning process, particularly teachers’ didactic skills and abilities and students’ attitude towards the use of didactic
technological resources.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Amaya, A. y Cuellar, A. (2016). Estilos de aprendizaje de los alumnos de posgrado a distancia de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Apertura, 8(2), 8-21. https://doi.org/10.32870/Ap.v8n2.838 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v8n2.838
Araya, I. (2017). Enseñanza del idioma inglés apoyando en las TIC para mejorar el rendimiento académico y motivación de los estudiantes de la Escuela Básica. En Silva, J. (Ed.), Educación y tecnología: una mirada desde la investigación e innovación (pp. 778-780). Santiago de Chile, Chile: EDUTEC.
Arras, A., Gutiérrez, M. y Bordas, J.L. (2016). Escenarios de aprendizaje y satisfacción estudiantil en posgrado virtual 2010, 2014 y 2015. Apertura, 9(1), 110-125. https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.918 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.918
Buendía, L., Colás, M.P. y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid, España: McGraw-Hill.
Cabero, J., Llorente, M.C. y Morales, J.A. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 261-279. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206
Casas, M. (1998). Docencia y nuevas formas de aprendizaje en universidades a distancia en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 1(2), 11-24.
CONACYT. (2014). Fundamentos sobre calidad educativa en la modalidad no escolarizada.
Recuperado de https://www.conacyt.gob. mx/index.php/el-conacyt/convocatoriasy- resultados-conacyt/convocatorias-pnpc/ documentos/924-fundamentos-sobrel a - c a l idad-educa t iva-moda l idad-noescolarizada/ file.
Clouet, R. (2018). Distancia entre lenguas/culturas y transferencia lingüística/cultural: sus efectos en el proceso de adquisición del inglés como lengua extranjera. Didáctica. Lengua y literatura, 30, 57-72. https://doi.org/10.5209/DIDA.61954 DOI: https://doi.org/10.5209/DIDA.61954
de Benito, B. y Salinas, J. (2004). Diseño de acciones formativas soportadas en videoconferencia. En Salinas, J., Cabero, J. y Aguaded, I. (Coords.), Tecnologías para la educación: diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente (pp. 231-248). Madrid, España: Alianza Editorial.
Fernández, C. y Mella, I. (2016). Percepción y uso de las TIC en la formación continua En las spin-off de la Universidad de Santiago de Compostela (USC). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 9-23. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.01 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.01
García-Vera, V.E., Roig-Vila, R. y García, P. (2016). Construcción de un instrumento para medir la utilidad percibida de las TIC usadas en la docencia por estudiantes de arquitectura técnica. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 121-134. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.08 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.08
Jiménez, L. et al. (2018). Enseñanza de la introducción de la ciencia del suelo en modalidad a distancia en Ecuador. Revista Ciencia Pedagógica e Innovación, 6(1), 52-60.
https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.211 DOI: https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.211
Liberatore, G. et al. (2005). Educación a distancia y topic maps: una aproximación a la problemática de la enseñanza de la indización. Biblios: Revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología, 21, 42-56.
Rico, J.P., Ramírez, M.S. y Montiel, S. (2016). Desarrollo de la competencia oral del inglés mediante recursos educativos abiertos. Apertura, 8(1), 1-15.
Sánchez, M.E. (2001). Integración de la videoconferencia en la educación a distancia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 17, 89-98.