Women artisans from Amealco de Bonfil, Querétaro. Business success from social feminism theory
Mujeres artesanas de Amealco de Bonfil, Querétaro. Éxito empresarial desde la teoría del feminismo social
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Objective. To conduct an analysis from social feminism theory on three artisan groups composed of and led by women from the State of Querétaro (Mexico), which are considered successful in addition to preserving their artisan identity and responding to market demands. Methodology. The research adopts a qualitative approach, a phenomenological design, and a descriptive scope. Three artisan groups with the defined profile were selected and assessed through semi-structured interviews. Results. Evidence suggests goals are weighed differently by the aforementioned groups in comparison with other types of organizations as their feminine qualities and roles stand out in their respective tasks. Conclusions. These groups’ self-conception and success are confirmed in line with social feminism theory. This reflects the balance between economic goals and the quality of life of
its members, without overlooking social impact in the community and product value, which are combined with the competitive market demand.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aguirre, I. y Borja, J.C. (2019). De muñecas otomíes y bordados teenek. Dos estudios de caso sobre el extractivismo epistémico en comunidades indígenas. Dimensión Antropológica, 26(77), 72-92.
Barrientos, G. (2004). Otomíes del Estado de México. Ciudad de México, México: PNUD.
Comisión Nacional del Agua. (2020). Aguas subterráneas/acuíferos Querétaro. Recuperado de https://sigagis.conagua.gob.mx/gas1/sections/ Edos/queretaro/queretaro.html.
Creswell, J.W. and Creswell, J.D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. New York, USA: SAGE Publications.
Figueroa-Rodríguez, M. del R., Martínez-Corona, B. y Álvarez-Gaxiola, F. (2014). Generación de poder en una organización de mujeres artesanas en Puebla, México. Ra Ximhai, 10(7), 101-116. DOI: https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e3.2014.07.mf
https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e3.2014.07.mf DOI: https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e3.2014.07.mf
Lamundi. (2022). Mapa de Querétaro con división municipal. Recuperado de https://www.lamudi. com.mx/journal/mapa-queretaro/.
Mera-Bastidas, M.C. et al. (2019). Importancia de los enfoques cooperativos en el desarrollo empresarial de algunas compañías hispanoamericanas exitosas. Revista Escuela de Administración de Negocios, 86, 169-184. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2300
https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2300 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2300
Moctezuma, P. (2018). Ingenio artesanal y desviación comercial de las artesanías en el Estado de Morelos. Alteridades, 28(56), 109-120. Montoya-Casasola, M.Á. y Sandoval-Forero, E.A. (2013). Marginación sociodemográfica de los otomíes del Estado de México. Papeles de Población, 19(78), 259-291. DOI: https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2018v28n56/Moctezuma
https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2018v28n56/Moctezuma DOI: https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2018v28n56/Moctezuma
Morales, A.N. (2019). Obreros artesanos. Una nueva división del trabajo en Santa Clara del Cobre. Cuicuilco. Revista de Ciencias Antropológicas, 26(74), 43-66.
Otero, S. y Taddei, C. (2018). Competitividad de empresas familiares. Interciencia, 43(4), 236-241.
Saavedra, M.L. (2020). La competitividad en mipymes dirigidas por mujeres en la Ciudad de México. Ciencias Administrativas, 15, 1-16.
Sainz, A. y Cázares, V. (2019). Factores que influyen en los artesanos del municipio de Amealco, México, para no generar marcas en sus productos. En Márquez, J. y Llamas, J. (Eds.), Hélices y anclas para el desarrollo local (pp. 130-139). Huelva, España: Universidad de Cartagena, Universidad de Huelva.
Soto, J.M. y Díaz, R. (2020). El trabajo de mujeres artesanas en el México rural y el enfoque de las economías comunitarias. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 9(18), 110-129. DOI: https://doi.org/10.23913/ricsh.v9i18.215
https://doi.org/10.23913/ricsh.v9i18.215 DOI: https://doi.org/10.23913/ricsh.v9i18.215
Uwimabera, F.J. et al. (2017). Artesanía en Tlaxcala: una visión desde la perspectiva de género. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(18), 3685-3698. DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v8i18.214
https://doi.org/10.29312/remexca.v8i18.214 DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v8i18.214
Vizcaino-Suárez, L.P. et al. (2017). Turismo, alfarería y trabajo femenino en el Pueblo Mágico de Metepec, México. Pasos, 15(2), 391-407. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.025
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.025 DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.025
World Tourism Organization. (2018). UNWTO Tourism Highlights: 2018 Edition. Madrid, España: World Tourism Organization.