A look at corporate social responsibility, a Patagonia company case study

Una mirada a la responsabilidad social corporativa, estudio de caso empresa Patagonia

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Cecilia García Muñoz Aparicio
Ximena Latapí Agudelo
Abstract

Corporate social responsibility is of utmost importance for small and large organizations. Objective. To propose a management system as a model for any organization, taking into account the three spheres of sustainable development: economic; environmental and social. Methodology. The methodology is descriptive with a review of secondary sources.
Results. The review yielded an analysis of the environment and an alignment of the company’s
social responsibility strategies, encouraging customers and stakeholders to improve their quality of life. Conclusions. It is concluded that all the parties concerned will likely succeed and benefit with the proposal; nevertheless, it must be carried out in a guided and assertive way, with ethics and transparency.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Cecilia García Muñoz Aparicio , Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Doctora en Ciencias Económico-Administrativas. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

Ximena Latapí Agudelo , Universidad para la Cooperación Internacional de México

Licenciada en Diseño Interior Arquitectónico. Universidad para la Cooperación Internacional de México, Cancún, México.

References

Álvarez, M.C. y Vargas, R.A. (2013). Beneficios que trae para las empresas la incorporación de la RSE en sus objetivos corporativos: caso colombiano. Contaduría Universidad de Antioquia, 58-59, 55-71.

Araus, M. (2015). Patagonia: la exitosa marca que te pide no comprar sus productos. El Definido. Recuperado de https://eldefinido. cl/actualidad/mundo/4511/Patagonia-laexitosa-marca-que-te-pide-no-comprar-susproductos/.

Asociación Ambiente Sur. (2019). Patagonia: una empresa sustentable y socialmente responsable. Recuperado de https://www. ambientesur.org.ar/single-post/2019/03/22/ patagonia-una-empresa-sustentable-ysocialmente-responsable.

Ayuso, M. (2019). Patagonia y su secreto para retener más que nadie a casi todos sus trabajadores. La Información. Recuperado de https://www.lainformacion.com/

management/los-secretos-de-una-marcade-ropa-para-retener-mas-que-nadie-a-sustrabajadores/6495859/.

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Bogotá, Colombia: Pearson Educación.

Carrol, A.B. and Shabana, K.M. (2010). The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice. International Journal of Management Reviews, 12(1), 85-105. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00275.x

Carrol, A.B. (2021). Corporate Social Responsibility: Perspectives on the CSR Construct's Development and Future. Business & Society, 60(6), 1258-1278.

https://doi.org/10.1177/00076503211001765

Castro, A. et al. (2013). Guía para la creación e implementación de programas de RSE en empresas de servicios en Colombia (tesis de posgrado). Especialización en Gerencia del Talento Humano, Universidad Sergio Arboleda, Bogotá, Colombia.

Correa, J.G. (2007). Evolución histórica de los conceptos de responsabilidad social empresarial y balance social. Semestre Económico, 10(20), 87-102.

Dahlsrud, A. (2008). How corporate social responsibility is defined: An analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 15(1), 1-13. https://doi.org/10.1002/csr.132

Fantín, J. (2016). Sustentabilidad y negocios: el caso Patagonia. Fronteras del Management. Recuperado de https://www. fronterasdelmanagement.com/casos-yempresas/sustentabilidad-y-negocios-elcaso-patagonia/.

García, A. (2007). Estructura organizativa de la empresa española ante el reto medioambiental. En XIX Congreso Anual y XV Congreso Hispano Francés de AEDEM, Madrid, España.

Gómez, I. (2018). Mejora continua como principio de gestión ISO 9001. Hedera Consultores. Recuperado de https://hederaconsultores. blogspot.com/2009/07/mejora-continuaprincipios-iso-9001.html.

Lee, W. (2011). The Company That Wants You to Buy Less. New Dream. Recuperado de https:// newdream.org/blog/2011-10-patagonia.

Lozano, R. and Barreiro-Gen, M. (2021). Corporate Sustainability and COVID-19: Analyzing the Impacts of the Outbreak. IEEE Engineering Management, 49(1), 72-80. https://doi.org/10.1109/EMR.2021.3049538

Maldonado, G. (2017). Nike y Patagonia ganan premio conjunto en el World Business Forum. Fashion United. Recuperado de https:// fashionunited.mx/noticias/retail/nike-ypatagonia-ganan-premio-conjunto-en-elworld-business-forum/2017011822091.

Manzano, J. (2017). Filosofías de la empresa Patagonia para crear un negocio responsable. Almanatura. Recuperado de https:// almanatura.com/2017/05/filosofias-empresapatagonia-crear-negocio-responsable/.

Matten, D. and Moon, J. (2008). "Implicit" and "Explicit" CSR: A Conceptual Framework for a Comparative Understanding of Corporate Social Responsibility. The Academy of Management Review, 33(2), 404-424. https://doi.org/10.5465/amr.2008.31193458

Mezo, J. (2016). Patagonia, cuando el cause marketing se alinea con los principios del negocio. IPMark. Recuperado de https:// ipmark.com/patagonia-cuando-el-causemarketing-se-alinea-con-los-principios-delnegocio/.

Ordoñez, L. (2019). Caso de éxito eCommerce: la historia de Patagonia (3). Oleoshop. Recuperado de https://www.oleoshop.com/ blog/historia-de-patagonia-3.

Reyes, J. (2018). Algunos retos pendientes de la RSE. El Economista. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/ opinion/Algunos-retos-pendientes-de-laRSE-20180806-0126.html.

Roncancio, G. (2018). ¿Qué es la planeación estratégica y para qué sirve? Pensemos. Recuperado de https://gestion.pensemos. com/que-es-la-planeacion-estrategica-y-paraque-sirve.

Roncancio, G. (2018). ¿Qué son indicadores de gestión o desempeño (KPI) y para qué sirven? Pensemos. Recuperado de https://gestion. pensemos.com/que-son-indicadores-degestion-o-desempeno-kpi-y-para-que-sirven.

Salart, Ll. (2016). Patagonia, cuando el cause marketing se alinea con los principios del negocio. Valores & Marketing. Recuperado de https://www.valoresymarketing.com/ noticias/patagonia-cuando-el-causemarketing-se-alinea-con-los-principios-delnegocio/.

Schwartz, M.S. and Carroll, A.B. (2003). Corporate social responsibility: A three-domain approach. Business, Ethics and Strategy, I-II, 55-82.

https://doi.org/10.5840/beq200313435

Shabana, K.M., Buchholtz, A.K. and Carroll, A.B. (2017). The Institutionalization of Corporate Social Responsibility Reporting. Business & Society, 56(8), 1107-1135.

https://doi.org/10.1177/0007650316628177

Werther Jr., W.B. and Chandler, D. (2005). Strategic corporate social responsibility as global brand insurance. Business Horizons, 48(4), 317-324.

https://doi.org/10.1016/j.bushor.2004.11.009

Cited by