Business mediation as a conflict resolution tool in nearshoring and crosscultural negotiation processes in Nuevo León, Mexico
El uso de la mediación empresarial como herramienta de resolución de conflictos en procesos de nearshoring y negociación intercultural en Nuevo León, México
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Business mediation has emerged as an essential instrument for addressing the challenges of nearshoring and cross-cultural negotiation in Nuevo León, Mexico. Objective. To analyze the implementation of alternative dispute resolution methods in resolving internal conflicts in organizations engaged in internationalization. Methodology. This study employs a qualitative approach through the review and documentary analysis of secondary sources. The methodology is centered on collecting, critically analyzing, and systematizing data. Results. Mediation is known for its capacity to foster communication and collaboration among parties, particularly in situations involving labor, contractual, and cultural conflicts. The study examines how mediation might bridge cultural disparities between Mexican and foreign workers and mitigate disputes arising from labor integration and crosscultural management in the context of nearshoring in Nuevo León. The incorporation of a mediator aids in preventing conflict escalation by promoting communication and enabling efficient, collaborative dispute resolution. Conclusions. The statistical analysis reveals that implementing alternative dispute resolution methods has strengthened cohesion in multicultural settings, emphasizing the necessity of intercultural training and bilingual proficiency. In addition to reducing the burden on the judicial system, these mechanisms enable firms to adapt more effectively to the challenges posed by nearshoring, thereby promoting a more inclusive and sustainable work environment.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Cuadra, J. (2017). Medios alternativos de resolución de conflictos como solución complementaria de administración de justicia. Recuperado de https://www.scjn.gob.mx/sites/default/files/ transparencia/documentos/becarios/040joseguillermo- cuadra-ramirez.pdf.
Díaz, A., González, I. y Lagos, M.S. (2019). Mecanismos alternativos a la solución de conflictos. Santiago de Chile: Academia Judicial.
Diz, F.M. (2022). Mediación y sistema de justicia: a propósito de las reformas legislativas para la eficiencia procesal de la administración de justicia y la incorporación de los denominados «medios adecuados de solución de controversias». La Ley. Mediación y arbitraje, 12.
El Economista. (20 de julio de 2023). Canacintra pronostica crecimiento económico del 2.8% en 2023 por nearshoring. Recuperado de https://www. eleconomista.com.mx/empresas/Canacintrapronostica- crecimiento-economico-del-2.8-en- 2023-por-nearshoring-20230720-0050.html.
García, A. (1975). Curso de derecho del trabajo. Barcelona, España: Ariel.
Gobierno del Estado de Nuevo León. (23 de noviembre de 2023). Estado comparte aprendizajes en crisis hídrica de 2022 en Convención ANEAS. Recuperado de https://www.nl.gob.mx/es/boletines/estadocomparte- aprendizajes-en-crisis-hidrica-de-2022- en-convencion-aneas.
Gobierno del Estado de Nuevo León. (14 de marzo de 2024). Tesla confirma que el auto de nueva generación será hecho en Nuevo León y llegará al mercado en 2025. Recuperado de https://www. nl.gob.mx/es/boletines/tesla-confirma-que-elauto- de-nueva-generacion-sera-hecho-en-nuevoleon- y-llegara-al.
Greenpeace México. (21 de marzo de 2023). Greenpeace alerta que las industrias de Nuevo León se deben responsabilizar respecto a la escasez de agua, y exige a los gobiernos a actuar con medidas de fondo frente al cambio climático. Recuperado de https:// www.greenpeace.org/mexico/noticia/51135/ greenpeace-alerta-que-las-industrias-de-nuevoleon- se-deben-responsabilizar-respecto-a-laescasez- de-agua-y-exige-a-los-gobiernos-a actuar-con-medidas-de-fondo-frente-al-cambioclimatico/.
INEGI. (2021). Estadísticas sobre desarrollo urbano en Nuevo León. Recuperado de https://www.inegi. org.mx/contenidos/programas/ccpv/2020/doc/ cpv2020_pres_res_nl.pdf.
INEGI. (2022). Estadísticas sobre empleo y producción industrial en Nuevo León. Recuperado de https:// www.inegi.org.mx/temas/empleo/.
Martínez-Licerio, K.A., Marroquín-Arreola, J. y Ríos- Bolívar, H. (2019). Precarización laboral y pobreza en México. Análisis Económico, 34(86), 113-133. DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2019v34n86/Martinez
https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2019v34n86/Martinez
Nava, W. y Breceda, J.A. (2017). Mecanismos alternativos de resolución de conflictos: un acceso a la justicia consagrado como derecho humano en la Constitución mexicana. Cuestiones Constitucionales, 1(37), 203-234. DOI: https://doi.org/10.22201/iij.24484881e.2017.37.11457
https://doi.org/10.22201/iij.24484881e.2017.37.11457
OIT. (2021). Panorama laboral 2021. América Latina y el Caribe. Lima, Perú: OIT, Oficina Regional para América Latina y el Caribe.
Pérez, O. (2000). La conciliación y la mediación. Revista de Derecho Notarial, 115(1), 459-494.
Secretaría de Economía. (2021). Inversión extranjera directa en México. Recuperado de https:// www.gob.mx/se/acciones-y-programas/ competitividad-y-normatividad-inversionextranjera- directa?state=published.
Secretaría de Economía. (2023). Informe estadístico sobre el comportamiento de la inversión extranjera directa en México. Nuevo León, México: Secretaría de Economía.