Music education and knowledge economy. A systematic literature review
Educación musical y economía del conocimiento. Una revisión sistemática de literatura
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Humans benefit significantly from music education. For this reason, it is necessary to broaden its network of relationships in different areas, especially its link with the knowledge economy. Objective. To analyze the state of the art in music education and the knowledge economy. Methodology. Using the Scopus and Web of Science databases, a PRISMA-based systematic review of the literature was conducted. Results. A growing number of articles on music education were found, dealing mainly with the premise of strengthening music education policies and the impact of music on human capital. Conclusions. There is a phenomenon of global prevalence of STEM subjects over the development of music
education, which poses challenges to the construction of a knowledge economy through
the renewal of curricular systems.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aróstegui, J.L. (2017). Neoliberalismo, economía del conocimiento y educación musical. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 14, 11-27. DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.57044
https://doi.org/10.5209/RECIEM.57044 DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.57044
Aróstegui, J.L. (2019). Implications of neoliberalism and knowledge economy for music education. Music Education Research, 22(1), 42-53. https://doi.org/10.1080/14613808.2019.1703923 DOI: https://doi.org/10.1080/14613808.2019.1703923
Ávalos, M.C. (1999). La sociedad del conocimiento. Revista SIC, 617, 295-297.
Bartel, L. (2004). What is the Music Education Paradigm? En Questioning the Music Education Paradigm (pp. xii-xvi). Toronto, Canada: Canadian Music Educators Association.
Bernabé, M. y Cremades, R. (2017). Sociedad del conocimiento, capital intelectual y educación musical en el siglo XXI. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 14, 47-59. DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.53380
https://doi.org/10.5209/RECIEM.53380 DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.53380
Carrillo, J. (2005). ¿Qué es la economía del conocimiento? Transferencia, 16.
David, P. y Foray, D. (2002). Fundamentos económicos de la sociedad del conocimiento. Comercio Exterior, 52(6), 472-490.
de la Torre, T.R. (2015). La cultura del emprendimiento en las personas mayores: transferencia de conocimiento y nuevos yacimientos de empleo en torno a la música. En Maroto, J.C. (Coord.), XIV Encuentro Nacional de Programas Universitarios de Mayores. Nuevos perfiles de alumnos en las aulas de mayores. Reflexiones en torno a sus percepciones y expectativas sobre los programas universitarios para mayores en España. Granada, España: Universidad de Granada.
Diaz, V.M. y Justel, R. (2019). Uso de la música para modular la memoria: una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología, 12(2), 39-50. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12204 DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12204
Elliott, D.J. (1995). Music Matters: A New Philosophy of Music Education. New York, USA: Oxford University Press.
Fernández-Jiménez, A. y Jorquera-Jaramillo, M.-C. (2017). El sentido de la educación musical en una educación concebida como motor de la economía del conocimiento: una propuesta de marco filosófico.Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 14, 95-107. DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.54834
https://doi.org/10.5209/RECIEM.54834 DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.54834
Gimeno, J. y Pérez, A.I. (2000). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid, España: Ediciones Morata.
Hallam, S. (2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. DOI: https://doi.org/10.1177/0255761410370658
https://doi.org/10.1177/0255761410370658 DOI: https://doi.org/10.1177/0255761410370658
Jones, P.M. (2005). Music Education and the Knowledge Economy: Developing Creativity, Strengthening Communities. Arts Education Policy Review, 106(4), 5-12. DOI: https://doi.org/10.3200/AEPR.106.4.5-12
https://doi.org/10.3200/AEPR.106.4.5-12 DOI: https://doi.org/10.3200/AEPR.106.4.5-12
Jones, P.M. (2007). Music Education for Society's Sake: Music Education in an Era of Global Neo-Imperial/Neo-Medieval Market-Driven Paradigms and Structures. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 6(1), 1-28.
Jorquera, M.C. (2013). Libros de texto como textos visibles: un estudio piloto. Santiago de Chile, Chile: ISME.
Luzuriaga, L. (1971). Historia de la educación y la pedagogía. Buenos Aires, Argentina: Editorial Losada.
Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507-511 DOI: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015 DOI: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015