SMEs’ internal factors and their influence on competitiveness. The case of the commercial sector in Lázaro Cárdenas, Michoacán, México

Los factores internos de las pymes y su influencia en la competitividad. Caso sector comercio en Lázaro Cárdenas, Michoacán, México

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Abstract

The present study seeks to identify both internal and external factors influencing the competitiveness of SMEs of the grocery sector in Lázaro Cárdenas
(Michoacán), since competitiveness is an aspect that is increasingly gaining relevance in the business environment, derived from demands of the economic environment framed in the globalization process. Private sector development, and particularly that of SMEs, is of high relevance, especially concerning their internal factors such as: strategic planning; human capital; innovation; productivity; information and quality assurance systems; which become key to make an efficient use of their resources while reaching high levels of productivity and competitiveness.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Aragón, A. et al. (2010). Estrategia y competitividad empresarial: un estudio en las MiPyMES de Tabasco. Investigación y Ciencia, 18(47), 4-12.

Aragón, A. y Rubio, A.M. (2005). Factores asociados con el éxito competitivo de las pymes industriales en España. Universia Business Review, 8, 38-51.

Barragán, J. y Pagan, J. (Coord.) (2002). Administración de las pequeñas y medianas empresas: retos y problemas ante la nueva economía global. Ciudad de México, México: Editorial Trillas.

Boisier, S. (2002). Conversaciones sociales y desarrollo regional. Talca, Chile: Universidad de Talca.

Cuevas-Vargas, H. et al. (2015). The use of ICTS and its relation with the competitiveness of Mexican SMEs. European Scientific Journal, 11(13), 294-310.

Du, J. and Banwo, A. (2015). Promoting SME competitiveness: Lessons from China and Nigeria. American Advanced Research in Management, 1(1), 1-12.

Enright, M., Frances, A. y Scott, E. (1994). El reto de la competitividad. Caracas, Venezuela: Ediciones IESCA.

Estrada, R., García, D. y Sánchez, V. (2009). Factores determinantes del éxito competitivo en la pyme: estudio empírico en México. Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/investigacion/productos/3710/.

Flores, B. y González, F. (2009). La competitividad de las pymes morelianas. Cuadernos del CIMBAGE, 11, 85-104.

Garrido, S. (2006). Dirección estratégica. Madrid, España: McGraw-Hill.

George, D. and Mallery, P. (2003). SPSS/PC + step by step: A simple guide and reference. Belmont, USA: Wadsworth Publishing Co.

Gopalakrishnan, S. and Damanpour, F. (1997). A Review of Innovation Research in Economics, Sociology and Technology Management. Omega. The International Journal of Management Science, 25(1), 15-28. https://doi.org/10.1016/S0305-0483(96)00043-6

Gutiérrez, H. (2005). Calidad total y productividad. Ciudad de México, México: McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Hernández, R. (2004). Marco teórico-conceptual de la competitividad. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2004). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Huh, J., DeLorme, D.E. and Reid, L.N. (2006). Perceived third-person effects and consumer attitudes on prevetting and banning DTC advertising. The Journal of Consumer Affairs, 40(1), 90-116https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2006.00047.xhttps://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2006.00047.x

Ibarra, M., González, L. y Cervantes, K. (2014). El aprovechamiento de las TIC en empresas pequeñas y medianas de Baja California, México: el caso del sector manufacturero. Revista Internacional de Economía y Gestión de las Organizaciones, 3(1), 43- 57.

Ivancevich, J. y Lorenzi, P. (1997). Gestión de calidad y competitividad. Madrid, España: McGraw-Hill. Koontz, H. y Weihrich, H. (2001). Administración una perspectiva global. Ciudad de México, México:McGraw-Hill.

Malhotra, N. (1997). Investigación de mercados. Un enfoque práctico. Ciudad de México, México: Prentice Hall Hispanoamericana.

Medina, M. y Naranjo, I. (2014). Variables relevantes en el diseño de estrategias para la competitividad en pymes. ORBIS, 9(27), 116-129.

North, D., Smallbone, D. and Vickers, I. (2001). Public sector support for innovating SMEs. Small Business Economics, 16(4), 303-317.https://doi.org/10.1023/A:1011164801073

Pacheco, C. (2006). Presupuestos. Un enfoque gerencial. Ciudad de México, México: Instituto Mexicano de Contadores Públicos.

Porter, M. (1985). Ventaja competitiva: creación y sostenimiento de un desempeño superior. Ciudad de México, México: Grupo Patria Cultural.

Porter, M. (2008). The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review, 86(1), 78-93.

Ross, J. and Kami, M. (1973). Corporate management crisis; why the mighty fail? New Jersey, USA: Prentice Hall.

Saavedra, M. y Tapia, B. (2011). Mejores prácticas y factores de competitividad en las micro, pequeñas y medianas empresas mexicanas. Economía, 36(32), 11-36.

Shelton, R., Davila, T. and Brown, P. (2005). The Seven Rules of Innovation. Optimize, 4(8), 51-56.

Sielinski, H. (2007). Strategic planning is key to family business success. Grand Rapids Business Journal, 4.

Steiner, G. (2007). Planeación estratégica. Lo que todo director debe saber. Ciudad de México, México: Grupo Patria Cultural.

Welch, S. and Comer, J. (1988). Quantitative Methods for Public Administration: Techniques and Applications. Pacific Grove, USA: Brooks/Cole Publishing Company.

Zevallos, E. (2003). Micro, pequeñas y medianas empresas en América Latina. Revista CEPAL, 79, 53-70. https://doi.org/10.18356/da461f83-es

Cited by